úterý

Susan Kovalik: 8 mozkově kompatibilních složek

Susan Kovalik definovala osm mozkově kompatibilních složek, které jsou potřeba pro to, aby bylo učení co nejefektivnější.

V každém předmětu se k tématu přistupuje jinak, ale vždy tak, aby bylo využito osm (někdy se uvádí devět) mozkově kompatibilních složek, kterými jsou nepřítomnost ohrožení, smysluplný obsah, možnost výběru, přiměřený čas, obohacené prostředí, spolupráce, okamžitá zpětná vazba a dokonalé zvládnutí (někdy se uvádí i pohyb při učení). 

8 MOZKOVĚ KOMPATIBILNÍCH SLOŽEK 

  1.  nepřítomnost ohrožení (vypínáme mozkovou kůru, zapínáme mozkový kmen, limbický systém) – strach, situace doma, šikana, obavy, starosti => bezpečí, důvěra 
  2. možnost výběru – zohledňujeme typy inteligence (Gardner), ale i místo pro práci, formy práce (samostatná, ve dvojici, ve skupině), nabízíme možnosti 
  3. přiměřený čas – rezervujeme si čas, plánujeme 
  4. obohacené prostředí – prožitkové učení, podněty, co nejméně náhražek reality 
  5. spolupráce – sociální dovednosti jako velmi důležitá součást ITV – týmová práce, kooperace 
  6. okamžitá zpětná vazba – materiály, které zpětnou vazbu samy nabízejí + zpětná vazba od spolužáků / členů týmu (skupiny); nejen od učitele 
  7. smysluplný obsah – význam toho, co se učíme; přiměřenost, atraktivita tématu 
  8. dokonalé zvládnutí – učení by se mělo dovést až na úroveň „mistrovství“ => využití v životě
Něco více o neurodidaktice? Zkuste text Josefa Valenty.

Žádné komentáře:

Okomentovat